Орган місцевого самоврядування як публічна установа має дбати про свою відкритість і довіру до себе з боку громади. Сайт — один із інструментів цієї відкритості. Наявність інтернет-ресурсу дає можливість скласти уявлення про місто чи область як з для туристів, так й інвесторів, які можуть створити додаткові робочі місця і допомогти економічному розвитку регіону.
«Аналітичний центр розвитку громадянського суспільства» розпочинає серію публікацій з аналізом сайтів органів місцевого самоврядування як самої Полтави, так і всієї області. Ми не ставимо собі за мету лише критикувати обрані інтернет-ресурси, а хочемо зробити їх функціонування ефективнішим, збільшивши коефіцієнт корисної дії.
У своїй роботі ми використали посібник «Місцеве самоврядування та децентралізація» від проекту «DESPRO». До речі, кожен бажаючий журналіст чи чиновник міг ознайомитися із ним тиждень тому в Полтавській облдержадміністрації на тренінґу із децентралізації влади. Розділ посібника «Сайти органів місцевого самоврядування» був застосований до нашого аналізу в повній мірі. Також ми приділили окрему частину зручності використання сайту. Візуальна складова, зручність, відвідуваність, робота в соцмережах, новинний контент — все буде враховане в наших публікаціях.
Ми не претендуємо на вичерпність, адже сайти таких установ як облдержадміністрації, облради, міські ради — це доволі масштабні ресурси, всі деталі яких врахувати доволі важко. Але наша організація хотіла б, щоб ці ресурси стали більш відкритими й ближчими до місцевих громад.
Перша наша публікація буде стосуватися сайту Полтавської обласної державної адміністрації (http://www.adm-pl.gov.ua/).
ЧАСТИНА 2. ЗРУЧНІСТЬ У КОРИСТУВАННІ
1. При надсилання повідомлення через зворотній зв’язок до Облдержадміністрації неможливо вкласти файл. Тобто можна відправити лише текст, що не завжди є зручно («картинка скаже тисячу слів»). Але з огляду на швидкість реагування адміністрації сайту — все одно безнадійна справа.
2. Статистика сайту закрита (http://mycounter.ua/catalog.php?category=3&top=1&id=5650). Але за кількістю відвідувачів — 536 відвідувачів за 4 робочі години — можна говорити, що сайт не надто популярний. Кілька сотень — мізерна цифра, якщо врахувати кількісний склад чиновницького апарату обласної і районних держадміністрацій.
3. Деякі рубрики повторюються. Якщо зайти на «Облдержадміністрація» — «Телефонний довідник», то отримаємо ту ж інформацію і вкладення, що і на вкладці «Органи влади».
4. Вкладки «Фізкультурно-оздоровчі та спортивні заходи», «Фінансові ресурси», «Відкриті засідання» в рубриці «Діяльність ОДА» повністю порожні. Навіщо тоді вони взагалі? Де звітність?
5. Частина інформації не оновлена. Так, на одній сторінці й досі реалізують програму під патронатом Віктора Януковича (http://www.adm-pl.gov.ua/page/nacionalniy-proekt-nove-zhittya).
6. Недбале оформлення стрічки новин. Розмір шрифту дати не має бути більшим за розмір тексту новини.
7. Відсутня інформація на інших мовах. Це знижує можливості для туризму й інвестиційної діяльності в області.
8. Відсутня можливість коментувати статті користувачами.
9. Відсутня можливість реєстрації на сайті й отримування новин із сайту собі на пошту.
10. Що робить банер сайту про Симона Петлюру на сайті такого рівня? Де решта історичних діячів?
11. На сайті можна збільшити шрифт (піклування про слабо зрячих людей. Але при збільшенні до 3-го рівня текст взагалі стає нечитабельним. Крім того, шрифт рубрик і вкладок не збільшується. Таким чином, слабо зряча людина все одно не зможе знайти потрібну інформацію.
12. Адміністрація сайту не використовує соцмережі як канал зв’язку з громадськістю. З огляду на поширення цих інструментів і їх значиму роль за останні півроку в інформуванні населення, ігнорування соцмереж — це непрофесійність працівників.
13. Зробити більш візуально привабливішою рубрику «Реагування на критику» (http://www.adm-pl.gov.ua/page/reaguvannya-na-kritiku), додати туди ілюстрацію, посилання на критичні статті.
14. Чому розділ «КМУ» (Кабінет міністрів України) висить порожнім?
15. Банер «Invest in Poltava Region» на головній сторінці не працює. Тому іноземнму інвестору, якщо він опиниться на сайті, нікуди піти.
ЧАСТИНА 3. РЕКОМЕНДАЦІЇ ДЛЯ АДМІНІСТАТОРІВ
1. Почати працювати у соцмережах, навчитися поширювати контент цими інструментами. Це забезпечить як відвідуваність сайту, так і кращу комунікацію (швидшу, це точно) з громадою.
2. Прибрати зайві та дублюючі один одного елементи.
3. Поставити перед адміністраторами сайту конкретні задачі.Для їх втілення обрати інструменти,котрі працюють для певних цільових аудиторій.
3. Припинити творити культ керівництва.
4.Використати рекомендації книги «Місцеве самоврядування і децентралізація» (http://despro.org.ua/media/upload/m_sceve_samovryaduvannya_ta_decentral_zac_ya(1).pdf) проекту «DESPRO» для вдосконалення своїх Інтернет-ресурсів.
5. Відкрити статистику сайту для вільного доступу.
6. Використовувати електронну поштову адресу в якості зворотнього зв’язку з громадою, а не форму відправки. Оперативно реагувати на листи, що на неї надходять.
«Аналітичний центр розвитку громадянського суспільства»
Частину 1 можна проглянути тут.