23 травня 2024 року в Полтаві відбувся форум «Стратегічні пріоритети розвитку освіти Полтавської області». У межах заходу також пройшло громадське обговорення реформи профільної середньої освіти й особливостей її впровадження в Полтавській області.
Захід організовували Міністерство освіти і науки України в партнерстві зі Швейцарсько-українським проєктом DECIDE — «Децентралізація для розвитку демократичної освіти» та за сприяння Полтавської ОВА. До обговорення долучилися понад 100 учасників, серед яких представники МОН, ОВА, ОР, Проєкту DECIDE, голови РВА, керівники органів управління РВА, голови ТГ, керівники органів управління освіти ТГ, керівники закладів середньої, фахової передвищої та професійно (професійно-технічної) освіти.
Під час форуму було презентовано Стратегію розвитку освіти Полтавської області до 2027 року. У ній враховано зміни, спрямовані на подолання наслідків повномасштабного вторгнення рф та поліпшення системи освіти в післявоєнний час.
Учасники заходу розглянули основні стратегічні цілі розвитку освіти регіону, зокрема:
- заклади освіти створюють безпечне та комфортне освітнє середовище;
- умотивованість педагогічних працівників для подолання освітніх втрат області;
- мережа закладів освіти має бути доступною та якісною;
- професійна (професійно-технічна) та фахова передвища освіта орієнтована на відновлення економіки та запити ринку праці.
Особливу увагу присутні зосередили на впровадженні профільної середньої освіти академічного спрямування в області, яка передбачає:
- розроблення стратегії реформи профільної середньої освіти;
- моделювання мережі закладів профільної середньої освіти Полтавської області;
- визначення ролі засновників закладів профільної середньої освіти щодо створення академічних ліцеїв;
- співробітництво територіальних громад як механізм ефективного функціонування мережі закладів освіти;
- моделі фінансування закладів профільної середньої освіти.
Андрій Сташків, заступник міністра освіти і науки України, докладно розповів про цілі реформи. За його словами, основна мета змін — індивідуалізувати освіту, надати учнівству можливість самостійно визначати те, що вивчати, а також подолати освітню нерівність між учнями міських та сільських шкіл і забезпечити доступ до якісної освіти всім дітям.
«Перед Україною стоять виклики, повʼязані з розвитком економіки в умовах війни і післявоєнною відбудовою. Визначальне місце в цьому посідає освіта. Сьогодні маємо вкладати ресурси в освіту й робити часом непопулярні кроки, які дадуть результати в перспективі років. Профільна середня освіта — це дуже важлива реформа для збереження людей у країні та розвитку їхнього потенціалу. Підтримуючи її, громади роблять внесок у своє майбутнє: що кращу освіту здобудуть учні, то більше зможуть зробити для процвітання своїх сіл і міст», — зазначив Андрій Сташків.
Полтавська область налічує 60 громад. Кількість учнів, які потенційно навчатимуться в академічних та професійних ліцеях, закладах фахової передвищої освіти у 2030 році, становить 43,4 тисячі (це нинішні 4–6 класи) із загальної кількості в майже 140 тисяч, які зараз здобувають повну загальну середню освіту. У Полтавській області діє 503 заклади загальної середньої освіти. У 45 громадах Полтавщини наповнюваність шкіл становить нижче за 50%. Нині триває робота над проєктуванням мережі закладів, що надаватимуть профільну середню освіту.
Антон Чубенко, заступник начальника Полтавської обласної військової адміністрації, зазначив:
"Упродовж тривалого часу ми надзвичайно активно працювали в громадах Полтавщини. Відвідували садки, школи, заклади профтехосвіти. У межах діалогу з адміністраціями обговорювали проблемні питання, шляхи їхнього вирішення. Розглядали успішні кейси. Багато уваги приділили безпековим питанням, баченню розвитку кожного закладу освіти в контексті його функціонування в освітньому просторі Полтавщини".
Окрім того, тематичні зустрічі з представниками громад щодо стратегії розвитку освіти на перспективу тривали на базі кожного району. Були й дискусійні моменти, до яких ми повинні підходити з урахуванням реалій та викликів воєнного стану».
Олександр Лемешко, в.о. голови Полтавської обласної ради, наголосив на необхідності подолання освітніх втрат, спричинених карантинними заходами та умовами повномасштабної війни та розповів про стратегічні пріоритети відновлення й розвитку освіти регіону.
Ця реформа стосується не лише того, який вигляд матиме профільна середня освіта. Це стосується і загального формування нашого суспільства, і як учні будуть підготовлені до майбутнього. І добре, що всі ці аспекти закладатимуться під час навчання у профільних школах. Важливо розуміти, що результати таких освітніх змін стануть помітними через роки, не одразу. Наше ж завдання — забезпечити сталість змін і підготувати систему освіти до майбутніх етапів розвитку.
На важливості обговорень планування мережі академічних ліцеїв з органами місцевого самоврядування та узгодження з громадами наголосила Валентина Полторак, менеджерка Проєкту DECIDE, заступниця голови ГО DOCCU. Оскільки для успішного впровадження реформи у першу чергу необхідна інституційна та фінансова спроможність органів місцевого самоврядування.
«Наше завдання як Проєкту полягає в тому, щоб розробити не просто стратегічний документ, а долучити до цього експертну спільноту. Сприяти тому, щоб громади мали широкі можливості для діалогу з урядом та законодавцями. На сьогоднішньому заході представлено стратегію розвитку регіону в частині освіти — це той документ, над яким наші експерти працювали разом з громадами та владою Полтавської області протягом кількох років. Ми дуже багато спілкуємося з громадами Полтавщини та інших регіонів і розуміємо, що кожен регіон має свої особливості, і, безперечно, вони мають бути відображені у змінах до законодавства, які заплановані для впровадження профільної середньої освіти в Україні. Сьогодні планується мережа закладів, які будуть забезпечувати здобуття профільної середньої освіти. Громади як засновники, часто будуть ухвалювати непрості рішення, але безперечно вони мають бути на користь якісної освіти, щоб надати можливість для українських дітей втілити свої мрії в життя та реалізувати себе», — зазначила Валентина Полторак.
Це вже друге обговорення реформи профільної середньої освіти у регіоні. Зустрічі з метою громадського обговорення цілей перетворень та особливостей впровадження реформи планують і в інших областях. Адже проєктування ефективної мережі закладів освіти в Україні передбачено у тісній співпраці МОН з органами місцевого самоврядування та освітянами.
Стежте за усіма важливими новинами у нашому Telegram.