Світ навколо нас змінюється швидше, ніж ми за ним встигаємо. Ще кілька десятків років тому смартфони та інші мобільні гаджети були рідкістю, сьогодні ж вони стали значною і невід'ємною частиною нашого життя. І якщо раніше ми більше спілкувалися із людьми особисто, то сьогодні все частіше віддаємо перевагу дзвінкам та переписці у месенджерах. При цьому не завжди враховуємо, що спілкування у мережі чи телефоном також має свої правила етикету, яких необхідно дотримуватися. Про те, чи потрібно відповідати на прочитані повідомлення, про визначений час для робочих дзвінків, робочі групи у Вайбері та привітання зі святами у месенджерах ми поговорили із психологом та експерткою із етикету Ольгою Сердюк.
- Пані Ольго, вітаю! Розкажіть, будь ласка, чи існує якийсь окремий етикет для дзвінків чи переписок у месенджерах?
- Етикет розвивається та видозмінюється ледь не швидше за інші науки. Він дуже лабільний і пристосовується під вимоги часу. Зазвичай, його правила не є чітко регламентованими (окрім дипломатичного етикету) і часто вони перетинаються між собою з різних розділів. Сучасний діловий етикет - це поєднання загальних правил поведінки, мовного та професійного етикету, "приправлених" цифровим етикетом. Їх співвідношення та концентрація залежать від конкретної ситуації, корпоративних правил компанії, особистих характеристик учасників (вихованості) та мети, за якою слідує спілкування.
- Добре, тоді перейдімо до наших запитань. От наприклад, чи потрібно у діловій переписці обов’язково звертатися до співрозмовника із використанням його імені: «Доброго дня, пане Володимире», «Вітаю, пані Ольго» чи допустимо просто починати спілкування із «Доброго дня», «Вітаю»?
- Якщо Ви знайомі з адресатом або знаєте його ім’я, то починати переписку варто з привітання та шанобливого звернення на ім’я (пан, пані, панове, панство, товариство). Коли повідомлення надсилаєте вперше, обов’язково необхідно назватися та коротко викласти причину, з якої ви звертаєтеся.
Важливо слідкувати за дотриманням структури, лаконічності, перевіряти орфографічні та стилістичні помилки. Середньостатистичні повідомлення мають складатися з привітання, 5-7 конкретних речень, подяки за співпрацю, побажання гарного дня, прощання з підписом та контактною інформацією.
Якщо відправляєте повідомлення електронною поштою, то необхідно зазначати тему, в якій стисло викласти зміст листа.
- Чи є якась норма, яка регламентує відповідь на прочитане повідомлення? Тому що часто навіть у діловому спілкуванні люди читають повідомлення і просто нічого не відповідають.
- Так, відповідь має бути, залежно від виду листа. Обов’язково відповідати на прохання, звернення, пропозиції, запити та вимоги. Особливо, коли листування тільки починається і в ньому є питання, прохання чи заклик до подальшої переписки.
На офіційні електронні листи необхідно надсилати відповідь в першу добу, а краще - в перші дві години після отримання повідомлення. Навіть, якщо відповідь не задовольняє потреби, то саме про це і треба написати (повідомити, що наразі немає змоги вирішити питання і зазначити, коли та в який термін потрібно звернутися повторно). Та сучасний ритм життя такий, що інколи людина може не помітити, що отриманий лист лишився без її відповіді. Тоді ініціатор спілкування може нагадати про себе і надіслати ще одне повідомлення або зателефонувати.
- Це ж стосується телефонних дзвінків. Чи є порушенням етикету, коли людина не відповіла на дзвінок і просто не передзвонила? І як у такому випадку, має діяти той, хто телефонує? Чекати, доки йому передзвонять, чи телефонувати удруге-втретє?
- Головні правила телефонного етикету:
- дзвонити орієнтовно в робочий час (з 9.00 до 19.00 +/- 1 година), не турбувати у вихідні;
- виклик триває 5-7 гудків;
- якщо не відповіли і не зателефонували, то написати повідомлення або через дві години можна повторити дзвінок;
- телефонна розмова має починатися з привітання, представлення, уточнення чи зручно співрозмовнику говорити, викладу суті питання, подяки і прощання. Ділова розмова не повинна займати багато часу.
- Чи є рекомендації щодо того – коли не варто писати/телефонувати із робочих/службових питань? Якщо з’являється потреба зателефонувати або написати у неробочий день, потрібно за це перепрошувати?
- Якщо питання нагальне, не чекає ранку або початку робочого тижня і його не можна викласти письмово, то можна спершу написати повідомлення, а потім за 20-30 хвилин зателефонувати. Обов’язково один раз вибачитися, що завдали незручності і потурбували. Вибачення, як і слова вдячності, не мають бути нав’язливими.