Початок повномасштабної війни вніс свої корективи в усі сфери нашого життя. Але є процеси, які неможливо поставити на «Стоп», до них відноситься і нотаріальна діяльність. Очевидно, що в умовах війни, у порівнянні із мирним часом, деякі аспекти вчинення нотаріальних дій зазнали змін. У людей виникають питання:
Куди йти, якщо помер родич і треба переоформити майно?
Коли за воєнного стану я зможу отримати спадщину?
Як бути, якщо спадщина на окупованій території або, навпаки, я перебуваю за лінією розмежування або знаходжуся за кордоном?
Як прийняти спадщину, якщо я є біженцем, виїхав за кордон та не можу особисто з’явитись до нотаріуса?
На ці та інші запитання журналістам 0532.ua відповідає приватний нотаріус із 15-річним стажем Володимир Василенко.
Ось тут ви можете прочитати про нотаріальні послуги, які він надає.
- Як не пропустити строк прийняття спадщини в умовах воєнного стану?
- Наразі строк прийняття спадщини продовжено на час введення воєнного стану, але не більше, ніж на 4 місяці. Людською мовою – прийняти спадщину необхідно в строк до 10 місяців. Наприклад, якщо людина померла 08.12.2021, то строк для прийняття спадщини спливає 08.10.2022. Свідоцтво про право на спадщину видається спадкоємцям після закінчення строку для прийняття спадщини. Але сподіватись на додаткові 4 місяці все ж таки не варто, оскільки цей строк надано тимчасово та винятково. І законодавство може, знову ж таки, зазнати змін.
- Кому не варто хвилюватись щодо пропуску строку прийняття спадщини?
- Спадкоємці, місце проживання яких було за однією адресою із померлим на момент смерті спадкодавця, вважаються такими, що спадщину прийняли, якщо не відмовились від неї. Однак, якщо місцем реєстрації була тимчасово окупована територія, або територія, де ведуться активні бойові дії, що актуально для переселенців, то з підтвердженням спільного проживання можуть виникнути складнощі. У цьому випадку я раджу своєчасно подавати заяву про прийняття спадщини до нотаріуса.
- Чи вважаються дійсними довіреність чи заповіт, засвідчені не на спеціальному бланку?
- З урахуванням зазначеного, під час дії воєнного стану нотаріусам дозволено посвідчувати деякі довіреності, засвідчувати справжність підпису на документах та в певному проміжку часу дозволено було посвідчувати заповіти, без використання спеціальних бланків нотаріальних документів, на звичайному папері. На білий аркуш за допомогою комп'ютерної техніки мають бути нанесені реквізити нотаріуса: зображення Державного Герба України, прізвище, власне ім'я, по батькові (за наявності), найменування державної нотаріальної контори (для державного нотаріуса), адреса робочого місця, номер телефону, адреса електронної пошти. Всі довіреності та заповіти мають бути в обов’язковому порядку внесені до відповідних електронних реєстрів. Отже, якщо у вас документ на білому аркуші, а на руках немає витягу про реєстрацію довіреності або заповіту, то варто звернутися до найближчого нотаріуса та впевнитись, що цей документ внесено до бази.
- Чи були у Вас випадки, коли людина приходила оформлювати заповіт не при пам’яті? Бо нотаріус має оцінити стан людини і, якщо він думає, що щось не так, то у заповіті може бути відмовлено.
- Хочу вам сказати, що в практиці кожного нотаріуса бувають такі випадки, коли заповіт бажають оформити не спадкодавці, а саме майбутні спадкоємці. У нотаріусів в цьому позиція досить сувора – будь яка нотаріальна дія має бути тільки волею особи, що її вчиняє, а не зацікавлених осіб! Навіть, якщо особа не зможе виразити свою волю, запам’ятайте – нотаріус вам відмовить. Були випадки, коли, наприклад, зверталася донька із проханням посвідчити заповіт за місцем проживання мами, так як остання не могла з’явитися особисто, а дуже хотіла зробити заповіт на дітей. Так от, коли я приїхав за адресою проживання і запитав у мами, що вона хоче зробити і для чого вона викликала мене, почув відповідь: «Я не викликала! Який заповіт? Їй?! Та нізащо у світі!». Буває і таке. Були випадки, коли викликали до людини, яка була вже мертвою. Чомусь всі думають, що нотаріус завжди зрозуміє та із легкістю порушить закон, не зважаючи на майже 10 років навчання та стажування, які проходить кожен нотаріус, перед тим, як отримати свідоцтво.
- У випадку смерті близької людини, куди треба звертатися для того, щоб отримати спадщину та заявити про свої права на спадкове майно?
- У разі смерті родича будь-якої черги, або якщо вам відомо, що на ваше ім’я залишено заповіт, вам потрібно звернутися до нотаріуса. Можна звернутися як до приватного, так і до державного нотаріуса. Бажано це зробити за останнім місцем проживання померлого, хоча під час дії військового стану ви можете звернутися до нотаріуса у будь-якому місці України. Якщо у вас є вагання, до якого нотаріуса краще звернутися – приватного чи державного, тут краще вирішувати особисто. Проте хочу зазначити, що в кожному з рішень є свої плюси і мінуси. Цінова політика останнім часом є майже рівною в обох випадках. При зверненні до державного нотаріуса плюс полягає у тому, що якщо нотаріус захворіє або залишить своє місце роботи, спадщину вам видадуть інші нотаріуси з тієї ж державної нотаріальної контори. Мінусом є значна завантаженість державних контор, що призводить до затягування термінів отримання спадщини. При зверненні до приватного спадщину ви отримаєте значно швидше. Однак, у випадку припинення нотаріусом діяльності або його хвороби, продовжувати отримувати спадщину ви будете в нотаріальному архіві або у іншого нотаріуса, куди за заявою спадкоємців можна буде перевести справу. З особистого досвіду та з огляду на війну зазначу ще один плюс звернення до приватного нотаріуса: зі значної кількості нотаріусів, що виїжджали з місць ведення активних бойових дій, майже всі приватні нотаріуси всі незакінчені спадкові справи, що були в їх роботі, вивезли з собою на підконтрольну Україні територію. А от архіви державних контор, на жаль, всі були залишені на неконтрольованих територіях. Як казав всім нам відомий чоловік: «Думай-те!».
- Скільки потрібно заплатити, щоб відкрити справу про спадщину? Розкажіть про середню цифру, на яку людина зможе орієнтуватись.
- В середньому, сплата може коливатися у різних нотаріусів десь від 800 до 2000 гривень. Але це – середня цифра, і може відрізнятись у різних містах та у різних нотаріусів.
- Якими бувають податки на майно, яке людина може отримати у спадок?
- Якщо йдеться про родинні стосунки першої та другої черги спадкування (чоловік або дружина, діти чи батьки, рідні брати та сестри, а з деяких пір сюди додали й онуків), то у цих осіб оподаткування відсутнє. Якщо йдеться про інші черги спадкування, то це 5%. А якщо мова йде про нерезидентів (іноземців — ред.), то 18% податку. Також сплачується військовий збір. При цьому зазначу, що нерезиденти мають сплатити податки до видачі їм свідоцтва нотаріусом.
- Чи може людина приїхати з тимчасово окупованої території та територій, де ведуться активні бойові дії, та отримати спадщину тут?
- Так, людина, яка знаходиться на непідконтрольній території, попри складнощі, теж має таке право. В Україні наразі скасовували територіальність. І людина з непідконтрольних територій може звернутися до будь-якого нотаріуса на території України, там, де їй зручно. Після закінчення бойових дій справу буде передано нотаріусу за належністю, який потім і видасть спадщину. Звісно, якщо не буде ніяких інших змін в законодавстві. Якщо у вас на руках свідоцтво про смерть, видане «органами, що тимчасово вважають себе владою», вам потрібно звернутися до суду. Останній встановлює факт смерті особи, а на підставі рішення суду вам видадуть дійсне свідоцтво про смерть. Процедура складна, але наразі вона є прискореною.
- А чи часто були у Вашій практиці такі випадки?
- Так, постійно. Здебільшого ці спадкові справи стосуються недоотриманої пенсії. Бо людям похилого віку часто тяжко виїжджати з окупованих територій та оформлювати її. Заборгованість від держави цим людям існує. Процедура оформлення такої спадщини непроста, але теж є. Надають свідоцтво про смерть, нотаріус робить запит до пенсійного фонду, до банків, в яких є можливі заощадження. Після отримання відповіді видається свідоцтво про право на спадщину, з яким люди йдуть до пенсійного фонду. Хочу наголосити, що пенсійний фонд надає відповідь лише стосовно недоотриманої пенсії за останні три роки з моменту надходження запиту нотаріуса.
- Останнім часом дуже актуальне питання щодо прийняття спадщини спадкоємцями, які виїхали за кордон? Як краще їм прийняти спадщину?
- Так, зараз дуже багато людей вимушено знаходяться за кордоном. Для своєчасного прийняття спадщини я раджу їм звернутися до консульства України, в якому можна написати відповідну заяву про прийняття спадщини та передати її поштою до нотаріуса в Україну. Це – в ідеалі. Але якщо врахувати, що в консульствах зараз просто нереальні черги, кращим виходом є просто написати заяву про прийняття спадщини на звичайному білому аркуші та разом із копіями документів (копія паспорту, ідентифікаційного коду, документів, що підтверджують родинний зв’язок та, за наявності, свідоцтва про смерть) і надіслати її поштою до нотаріуса в Україну. Раджу перед відправкою попередньо зв’язатися із нотаріусом та узгодити всі ваші дії. Обов’язково в листі зазначте номер телефону для зв’язку, бажано номер, який зареєстровано в месенджерах. Така ж процедура може бути використана і особами, що знаходяться в межах України, але не можуть звернутися до нотаріуса особисто.
***
Проконсультуватися у нотаріуса Володимира Василенка ви можете за адресою: Полтава, вулиця Соборності, 46-В, зупинка "Університет" (навпроти входу на стадіон "Ворскла").
Режим роботи: 09:00 - 18:00.
Контактні телефони: +38(066)003-00-32, +38(068)708-00-32.
Більше корисної інформації на сайті https://notpoltava.com.ua/ та instagram.com