З 16 січня в Україні набула чинності стаття 30 Закону України "Про забезпечення функціонування української мови як державної". У ній йдеться про те, що мовою обслуговування споживачів в Україні має бути державна мова. Тому інформація про товари та послуги має надаватися у першу чергу українською.
Закон передбачає, що підприємства, установи та організації усіх форм власності, підприємці мають обслуговувати клієнтів українською мовою. Окрім цього, державною мовою мають спілкуватися виробники, виконавці і продавці. Українською має подаватися інформація на цінниках, в інструкціях, технічних характеристиках, маркуванні, квитках, меню тощо.
Кореспондент сайту 0532.ua відвідав кілька магазинів у Полтаві, а також скористувався послугами "Нової пошти", доставки їжі, таксі та замовив каву у кількох кав'ярнях, аби перевірити - наскільки серйозно підійшла до питання мови сфера обслуговування Полтави.
Доставка Glovo у Полтаві співпрацює з аптеками, кількома супермаркетами, ресторанами. Додаток оформлений українською мовою.
При замовленні продуктів чи-то страв з ресторану інформація передається працівникам цих закладів, і вони вже зв'язуються з клієнтом.
Кореспондент 0532.юа замовив продукти у магазині Сільпо через доставку Глово. Перетелефонував працівник супермаркету - спілкувався ввічливо, бездоганною українською мовою. Уже при отриманні замовлення перевірили й кур'єра служби Глово - хлопець також вільно спілкувався українською.
У супермаркетах АТБ та Маркетопт касирки спілкувалися з клієнтами суржиком, де переважали українські слова. Так само розмовляв і персонал у відділі "кулінарія" Маркетопту чи-то працівники торгових залів.
Піццерія Garry's підійшла до виконання закону по-своєму. Так як до цієї пори у країні панує локдаун, звернулися у доставку закладу. Замовлення відбулося якраз 16 січня - у день, коли закон увійшов у дію. Операторка одразу почала спілкуватися російською мовою. На українську "перейшла" лише після прохання розмовляти з клієнтом державною мовою. Кур'єр взагалі спілкувався російською, а прохання про українську проігнорував.
Кав'ярня "G-coffee" обслуговує клієнтів українською мовою. Меню оформлене також державною. При проханні можуть говорити і російською. Українською мовою спілкуються і в кав'ярні "Кавун".
Державною мовою приймають і віддають замовлення працівники мережі "Єва". Проте їх "мовні пріоритети" сформувалися ще задовго до введення в дію закону. Обслуговування українською мовою входить у політику мережі. Таких же принципів дотримується "Нова пошта". Працівників пошти ще з моменту прийому на роботу зобов'язують спілкуватися виключно державною мовою. Користуватися російською при взаємодії з клієнтами можуть лише після його прохання.
Таксі 838 та Uklon зобов'язали операторів спілкуватися із замовниками українською, проте таксисти продовжують говорити суржиком чи російською. За 4 поїздки, здійснені у період з 16 по 19 січня, не зустріли жодного таксиста, що вільно говорив би українською.
Усі державні установи спілкуються державною мовою.
Читайте також: Полтавці почали отримувати повідомлення-фейки з номером одного із всеукраїнських телеканалів