Продали американцям чи розплавили у печі: як і куди зник легендарний літак із парку «Перемога» у Полтаві?

На початку 60-их років минулого століття у полтавському парку Перемога встановили літак ЛІ-2 («Дуглас»). Всередині літака облаштували кінотеатр, де показували дітлахам мультфільми та кінофільми.

Цікавий факт, цей літак потрапив до кадру кінофільму «Італійці, браві хлопці» (інша назва – «Вони ішли на схід»). У стрічці, яку знімали на Полтавщині, знявся тоді ще маловідомий Пітер Фальк - легендарний лейтенант Коломбо.

Кадр із кінофільму "Італійці, браві хлопці".

Історія літака ЛІ-2 розпочалася у США у 1935 році. Тоді американська компанія «American Airliners» замовила у авіабудівної фірми «Douglas» новий пасажирський літак для дальніх перельотів. Під назвою ЛІ-2 літак почали випускати у СРСР у 1942 році. Радянські авіаконструктори випускали їх на базі ліцензійного виробництва американського Douglas DC-3. Свою нову назву військово-транспортний літак отримав на честь радянського авіаконструктора Бориса Лісунова.

Полтавський ЛІ-2 простояв у парку більше тридцяти років. І залишився у спогадах кількох поколінь полтавців.

Біля знімка літака у Фейсбук-спільноті «Стара Полтава» досі залишають коментарі мешканці міста. Одні ностальгують за дитинством та гарними для них часами, інші обурюються зникненням літака та діями тих, хто чи то продав, чи то розпиляв раритетний ЛІ-2.

Ми поцікавились історією зникнення літака. І колеги-журналісти, і читачі сайту, і колишні працівники парку розповідають одну надзвичайно прозаїчну версію - ЛІ-2 просто порізали на металобрухт, а потім переплавили.

«Скоріше це було з 90-94 роки. Я дошкільнятком був. Їшли з мамою з обласної лікарні до інфекційної, в першій половині дня. Там стояли кран, бортовий автомобіль та хлопців 4-5. Відкріпляли крило. Ввечері по телеканалу "Лтава" в новинах розповіли, що вкрадено з парка перемоги літак. Ось так», - пише Фейсбук-користувач Zheh Kaz.

За його словами, розбирали літак просто вдень. Інші, переважно, вказують, що зник ЛІ-2 вночі.  

Інший користувач «Фейсбук» Сергій Макаренко розповідає версію про переплавку літака: «Засновник і перший директор музею авіації і космонавтики Д. П. Кальний розповідав мені, що літак у металобрухт здав колишній директор парку "Перемога", але виникли проблеми з переплавкою металу».

Цю ж версію підтверджує житель Полтави Сергій Синящок. І додає, що здали літак на турбомеханічний завод.

"У 90 роках я, Синящок Сергій, житель м. Полтава, був свідком публікації у київській газеті оголошень начебто від англійських фірм про купівлю старих літаків по ціні 15 тис. доларів.Через 2 місяці пішла приватизація і під неї буцімто і попав парк разом з літаком. І всі права на літак перейшли до акціонерів, яких цікавило виживання парку. Працівники були без зарплати. Потім я став зясовувати, де подівся літак. Опитав свідків-полтавців, у тому числі, і працівників парку, з якими мав дружні стосунки, а також працівників турбомеханічного заводу Полтави. Отримав такі дані: літак розібрали і здали на металобрухт на турбомеханічному заводі, а деталі запакували і десь вони поділися. Відомо, що літак був без моторів і ціни не міг представляти, але і на металобрухт здавати було дешево".

Версію із переплавкою літака підтверджували у публікації газета «Молода громада». Журналіст Юрій Волков написав своєрідний реквієм літаку «Дуглас» від тодішньої влади Полтави.

Один із наших читачів, який побажав залишитися неназваним, розповів вищезазначену історію, але із дещо зміненими деталями. Так, за його словами, літак на заводі не переплавився, а просто… згорів.

«Літак реально порізали. Коли Радянський Союз розпався, літак лишився не на балансі ні міста, ні області, ні самого парку. Він нібито лишився у невагомості. Як експонат він ніде не значився і за ним просто перестали доглядати. Поступово ЛІ-2 став аварійним. Його потрібно було або ремонтувати, або здати на металолом. Тодішні керівники вирішили вночі його відвезти на турбомеханічний завод і там переплавити. Але коли вже відправили метал у піч, він почав не плавитися, а просто горіти. Там був не алюміній, а якийсь сплав металів. Тому можна дійсно сказати, що літак просто зник – від нього нічого не лишилося».

Втім, навіть на цьому історія полтавського ЛІ-2 не закінчилася. Розповідають, що через тиждень після зникнення до міста приїхали американці, які хотіли викупити літак. Нібито полтавський «Дуглас» був одним із перших літаків у серії, тому мав мало не колекційну цінність. Називають різні суми – від 15 тисяч до 1 мільйона доларів, які нібито пропонували за літак. Проте продавати було вже нічого, тому наскільки ця розповідь є правдивою – залишимо на розсуд історії.

Раніше ми розповідали, що у парку "Перемога" незабаром з'явиться паровозик для прогулянок.

Бажаєте отримувати найважливіші новини Полтави у месенджер? Підписуйтеся на наш Telegram  https://t.me/polltava0532ua